De klanten waaraan je levert, stellen hoge eisen: snelle levertijden, sterke fluctuaties en hoge variabiliteit. Waarbij de hoge kwaliteit en een uitstekende service de basis zijn om sowieso zaken te kunnen doen. Dit komt doordat jouw klanten op hun beurt weer van doen hebben met veeleisende afnemers of consumenten. Deze situatie dwingt maakbedrijven ertoe om nóg sneller, innovatiever, flexibeler en slagvaardiger te worden.

Ligt je bedrijf op de goede koers?

Of het nu om corona gaat, een nieuwe concurrent die je markt op zijn kop zet of als je zelf een nieuw product hebt ontwikkeld… Keer op keer blijkt dat je als ondernemer flexibel en alert moet zijn. Bereid om de organisatie te veranderen, de strategie en doelen aan te passen.
Ligt je bedrijf op de goede koers? Zelf wil je wel, maar hoe krijg je iedereen mee? Waarom luisteren ze niet? Waarom verloopt de samenwerking zo stroef in ons bedrijf terwijl iedereen zo zijn stinkende best doet?

Help mijn bedrijf loopt vast!

Denk je weleens: als dit zo langer doorgaat, loopt mijn bedrijf vast! Wat kan ik daaraan doen?
Met een eenvoudige tekening lukt het doorgaans om de oorzaak inzichtelijk te maken. Een driehoek met ‘IK’, ‘HET’ en ‘WIJ’. De ‘IK’ (linksonder) is het individu (de leidinggevende of jij als ondernemer), ‘HET’ (bovenaan) is het doel of de visie en ‘WIJ’ (rechtsonder) is het team, het hele bedrijf.
Een maakbedrijf is mede gefundeerd op daadkracht, op de goede vakman die uitstekend weet hoe hij ‘HET’ moet regelen. Als je echter denkt en handelt vanuit “IK regel HET”, loop je op een gegeven moment onherroepelijk vast. Het is zaak om te schakelen naar “WIJ doen HET”, en zo de kracht en capaciteit van elkaar (het team, het bedrijf) te benutten.
Daar komt in maakbedrijven dan ook nog eens bij dat de communicatie vaak tekortschiet. Daar is in technische opleidingen geen aandacht voor geweest. Daar stond centraal: hoe ga ik om met het ding, met de techniek? En niet: hoe ga ik om met mensen?
Dat je ‘HET’ regelt, vindt iedereen heel logisch, maar hoe je dat dan met elkaar doet…? Als je de ruimte creëert voor het team, ontstaat er iets moois. Dat is een kwestie van loslaten en vertrouwen krijgen dat een ander het ook kan. Accepteren dat hij of zij fouten kan maken én helpen leren hoe het beter kan.

Doorbraak door inzicht

Het komt daarbij geregeld voor dat ik een ondernemer of directeur wakker moet schudden. Ook al heeft hij of zij mij persoonlijk ingeschakeld, omdat er echt iets moet gebeuren. “Het loopt niet, het werkt niet, onze strategie komt niet van de grond, er zijn conflicten, het rommelt in het MT.”

De doorbraak komt als de betrokken ondernemer het zelf inziet: “Mijn manier van werken en leidinggeven heeft me ver gebracht, maar ik zit nu aan het plafond. Ik moet zelf veranderen als we ‘HET’ willen bereiken.” Als hij dat vervolgens in praktijk brengt, ervaart hij dat het inderdaad ook anders kan. Met een beter resultaat zelfs. Het gaat met vallen en opstaan, maar al snel krijgt men er plezier in. Niet alleen die directeur maar ook het MT en andere medewerkers. Zo ontstaat nieuwe energie: “WIJ gaan HET” doen.

En weer verder… voortvarend ondernemen

Wat ik doe, is mensen laten ontdekken dat er meerdere oplossingen zijn om iets voor elkaar te krijgen en hoe je kunt samenwerken. Door hen te confronteren met hun taal en hoe ze omgaan met bepaalde situaties. Altijd in het hier en nu. Heel concreet. Wat zeg je en hoe pakt dat uit? Wat gebeurt er als jij je telkens bemoeit met het werk van anderen? Ik leer ze dus om het zelf te doen. Anders ben ik net een sleepboot: als de kabel eenmaal losgaat, valt de sleep stil.

Wil je eens sparren over hoe je jouw bedrijf weer kunt vlot trekken? Mail me gerust: [email protected]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *